Jul 22, 2012

Puding Gula Hangus versi saya :D

Assalamualaikum.

Okay, next post; Puding Gula Hangus. haha. Terniat nak tulis entry pasal ini sebab ada member minta resepi, so apa salah aku share dalam blog aku ja. Okay back to topic. :D

Ini hasil dari resepi aku dan air tangan aku, :)



Bahan-bahan yang diperlukan :)

10 biji telur
1 tin susu cair/ evaporated milk F&N
1/2 tin susu pekat.
2 sudu besar tepung kastard dicampur dengan 1/2 cawan air
2 sudu besar esen vanila
1/2 cawan gula putih. 

Cara-cara nak melakukanya. :)

A. Menyediakan gula hangus.

1. Panaskan gula putih di atas api sehingga cair dan bertukar keperangan. Slowkan api.
2. Masukkan 1/2 cawan air kedalam tu, tapi kena kacau kuat sikit sebab nanti akan melekat dan kembung. :
3. Biar cair semua dan masuk ke dalam loyang.
4. Biarkan ketepi.

B. Adunan puding.

1. Pecahkan telur dan kacau. Masukkan susu cair, susu pekat, kastard ( yang telah dicampur dengan air) dan esen vanila.
2. Kacau sehingga kembang.
3. Tuangkan adunan puding yang dikacau tadi ke dalam loyang yang berisikan gula hangus tu.
4. Then, kukus selama 1/2 jam.
5. Lepas dah siap kukus, biarkan sejuk. Then, terbalikkan puding gula hangus ini kedalam piring. Letakkan dalam peti ais. Okay, siap :)

Itu sahaja kongsi dari saya. Selamat menjamu selera.


Smile makes your day. Lets smile :)

No comments:

Post a Comment