Feb 15, 2013

Diri aku sendiri.

Assalamualaikum.

Berbakikan dua hari lagi cuti, merebut kesempatan buat entri baru. Alhamdulillah keputusan penuh semester tiga pun dah keluar. Alhamdulillah. Redha. :)

Tiada arah tujuan pun entri kali ini.

Cuma. Erm.

Aku tidak perlu jadi orang lain. Aku tidak perlu memenuhkan kepuashati orang lain. Manusia tidak akan puas dengan manusia lain. Ada ja dipandangnya keburukan orang lain. Begitu jua aku. Astaghfirullah.

Aku perlu memenuhi keredhaan Allah. Aku hamba Allah. Hamba kena perlaku seperti hamba. Hamba melakukan apa yang disuruh dan tidak buat apa yang dilarang.

Tapi,

Kalau Tuan kita tidak kenali, bagaimana nak bertindak sebagai hamba? Kenal dahulu Tuanmu. Sifat-sifat wajib bagiNya. Sifat-sifat mustahil bagiNya. Kutip-kutip dan terus kutip ilmu mengenal Tuanmu.

Ilmu duniawi boleh kita kerah masa dan tenaga untuk dapatkan ilmu itu. 

Menangis.
Aku berkerah tenaga untuk ilmu itu.
Tapi ilmu Iman, Islam dan Ihsan?
Aku campak ke laut.
Padahal ia wajib atas aku.
Menangis lagi aku.

Sedar tidak sedar,
Aku berada di pengakhiran zaman.
Bukan dipermulaan zaman, bukan di kemuncak zaman,
Masa berlalu,
Dunia akan berakhir,
Tapi aku?
Masih kalut dengan hal duniawi.

Belajar farmasi bersungguh-sungguh, dapat keputusan seperti tidak diingini, berontak, marah, kesal.

Marah? Kesal? Berontak?
Pada siapa?
Pada diri mu?
Sedar tidak sedar, Allah yang menetapkan untukmu, wahai hamba.

Hati belum bersih.
Masih ada lagi unsur negatif

Zikrullah.
Zikrullah.
Zikrullah.

Insya Allah, hati bersih malah tenang. Menerima dengan redha. Syukur.


No comments:

Post a Comment