Apr 27, 2012

Dinihari Dinar

Assalamualaikum. Hey, I'm back.

But still, aku tak tahu aku nak karang apa ini. Ni aku tulis pakat sedap je.
So readers, kalau suka, keep on baca, kalau tak suka boleh je tekan tanda pangkah kat tab atas tu. hehe. Bukan apa, aku tak nak la orang mengata blog aku tak best walaupun hakikat tak best. haha. Okay, aku dah start mengarut meraban.

Kali ini, takda entry aku pi jejalan. Sebab sangat la busy nak ke mana-mana. Aduh cepat la June, nak cuti nak pi travel, nak ambil gambar. haha. Just nak bagitau last week, aku join satu program which is known as Dinihari Dinar di Kulim, Kedah.

Apa Dinihari Dinar itu? Sat, nak cerita la ini. haha. Okay, satu program di mana ada penerangan pasai dinar dan dirham ini. Dinar dirham pn taktau apa? Meh tengok entry aku yang dulu kat sini : Dinar dan Dirham Dekat program in, ada penerangan, selepas itu ada juga mcm orang buka booth jualan and yang menariknya bayar dalam dinar dan dirham. which is SO INTERESTING. Well, booth jualan tu dipanggil Souq(Pasar). So peniaga-peniaga yang nak membuat jualan kat program ini, you are welcomed. Takda charge sewa tapak ke apa ke? Just, mai meniaga and syarat dia kena terima dinar dan dirham. Bukan nak rugi, guna dinar dirham, malah akan lebih untung. Tak percaya? Try la dulu. In same time, peniaga dan pembeli akan rasa satu perasaan yang takleh tergambar time buat sesi jual beli guna dinar dirham. I'm experienced it. Its indescribable.

Masa penerangan itu juga, depa bagi talk la pasai kenapa kita nak kena hidupkan semula dinar dan dirham ini? Kenapa tak guna je duit kertas ini? Apa yang ada disebalik penggunaan duit kertas? Malah, mereka memberi penerangan tentang zakat, riba dan sewaktu dengannya. Tak rugi kalau pergi. Kita bukan je dapat ilmu. Kita juga menghidupkan semula sunnah Rasulullah. Orang yang mengamalkan Sunnah Rasulullah, orang itu disayangi Rasulullah :)

Eh, aku tak habaq pun details dia kan?

Program Dinihari Dinar


Tempat : Surau Al-Munawarrah, KTC,Kulim Kedah. 

Hari : Setiap hari Sabtu


Masa : 9.30pagi sampai tengah hari.


Datang and experienced sendiri. Insya Allah, ampa takkan rasa rugi :) 


Ayah aku ada cakap : Garisan penamat kita bukan di atas dunia ini, tapi di akhirat sana. Di dunia ini persinggahan untuk kita kumpul bekalan nak bawa ke alam sana. Insya Allah, semoga Allah sentiasa membimbing kita di atas jalan yang benar. Amin :)


Last but not least

Smile makes your day. Lets smile :)

No comments:

Post a Comment