Nov 27, 2017

Kuching to Miri

12 May 2017, aku dengan travel buddy aku ada dekat Kl masa tu, tengah tunggu flight nak balik ke Kuching. Puas enjoy dekat Kuala Terengganu. We really had a good time. Tiba-tiba kecoh yang posting dah keluar. Masa tu tengah makan nasi kandar dekat airport kot( ayam masa merah dia sedap weh tak tipu )

‘Weh, nak check sekarang ka nanti?’

‘Tunggu habis makan dulu la tapi dah expect pun dapat mana.’

Check dan Tahniah, anda dikekalkan di Jabatan Kesihatan Negeri Sarawak. Masa tu serious tak rasa apa.

Telefon mama abah, sedih depa ingat aku dapat balik semenanjung bila dah habis PRP. Ada hikmahnya, He knows the best.

Lepas tu,alaa tak ingat laa bila tahu dapat Miri. Yang aku ingat 12 Jun, aku lapor diri dekat Hospital Miri. Masa tu bebal juga, dah la nak raya dua minggu lagi risau boleh ke tidak ni cuti raya. Dah la waran tiket kapal terbang dari Hospital Kuching dah diluluskan.

Patah balik sikit, aku bertolak dari Kuching naik kapal terbang pada 9 Jun. Barang-barang aku yang lain aku sumbat dalam kereta, and aku upah member aku drive kereta aku ke Miri. 12 jam juga perjalanan dia. Masa aku sampai di airport Miri, kereta aku dah ada situ. Member aku tu pun dah naik kapal terbang balik Kuching semula. Thanks sekali lagi dekat member aku dari aku first mai Kuching tak henti-henti tolong aku.

Lepas tu, hal rumah sewa aku, aku biarkan member aku yang sama university dengan aku dulu( syukur juga ada geng) uruskan sebab dia kata dia ada kenal orang duduk Bintulu ada rumah di Miri. Plannya, masa kami sampai di Miri kira boleh amik kunci and terus masuk rumah. Tapi benda nak jadi, tuan rumah tu kata dia tak boleh nak datang Miri, dia ada dalam hutan. Sumpah susah gila nak contact dia.

Masa tu cuak weh, nak stay mana la ni. Tenang dan doa, gelabah cari rumah dalam mudah.com, tanya orang sana sini. 6 agents kami jumpa, and seriously rumah depa suggest memang payah la nk lepas piawian aku. Nak duduk bukan sehari dua okay! Dah malam dah penat dengan puasa lagi, aku pun cakap kita check in hotel dulu. Duduk la dekat Permaisuri Hotel ( weh rezeki tuu ada duit juga nk duduk hotel huhu insafff - sekarang kenangkan balik, aku tak patut merungut dah banyak kemudahan Allah bagi)

Esoknya try lagi tuan rumah yang asal-asal. Kenapa bersungguh sangat nak rumah ni - aku tengok location dia takda la jauh sangat dari hospital - kalau aku bawa kereta 15minit dah sampai - standard 20-25minit la kalau pagi pi kerja. Keduanya rumah tu orang Islam punya and tak pernah ada orang duduk lagi. Dan rumah dia fully furnished weh. And sewa dia compare dengan rumah aku di Kuching lagi berbaloi laa.

Cuba-cuba call dia, alhamdulillah dia kata dia akan cuba usaha datang before Isnin (nak kena lapor diri dah kot masa ni) and petang Ahad dia sampai dia kata bagi masa dia seminggu untuk cuci semua , ahh mana boleh lagi sengkek laa nk duduk hotel lagi - lalu kami pun berhuhu kata takpala kami cuci sendiri and guess what tak kotor pun rumah dia. Rumah baruu tu cuma habuk sikit sikit ja. Yah sign contract semua dan kami ada rumah sewa. Alhamdulillah
Dan esoknya kami pun melapor diri dan berorientasilah kami sepanjang minggu.

And KPF luluskan cuti raya aku, hehe bukan seminggu tapi dua Lepas orientation, aku pun start cuti rayaa.

Hahah tu jaa la kot perjalanan
And tahu, aku lebih matang dari first time mai Kuching . And syukur Allah permudahkan banyak benda untuk aku. Thanks mama abah dan semua adik beradik aku doa untuk aku. May ALLAH bless kalian. Aminn.

Setiap kali nak merungut apa apa, aku ingat balik benda benda aku di Sarawak ni.

Dan nikmat mana lagi yang kau dustai?